در مناطق 22 گانه شهر تهران پایگاه هایی برای سنجش آلودگی هوا وجود دارد که داده های مربوط به شرایط هوا را به شاخص کیفیت تبدیل و این اطلاعات را بصورت روزانه منتشر می‌کنند. شاخص کیفیت هوا با استفاده از اعداد و علائم تعیین شده، سطح آلودگی هوا را نشان می‌دهد.
 

شناخت سطوح آلودگی هوا

برای مثال: AQI 100 به معنی کیفیت هوای قابل قبول می باشد.به طور کلی AQI (Air Quality Index) یا شاخص کیفیت هوا، به منظور سنجش آلاینده های اصلی مثل کربن مونوکسید، ازون سطح زمین، دی اکسید نیتروژن، گرد و غبار و ریزگرد و... محاسبه می‌شود و سطوح آلودگی هوا بر اساس میزان غلظت گازهای مضّر و ذرات معلق در هوا و میزان خطرآفرینی در 6 سطح طبقه بندی می‌شوند که به شرح زیرند: (توجه داشته باشید که می توانید با خرید دستگاه تصفیه هوا و کولر گازی های برندهای مختلف مثل کولر گازی ال جی، گرین، گری، ایران رادیاتور، جی پلاس و... می توانید هوای مطبوع را به محل زندگی خود بیاورید)

هوای پاک

وضعیت پاک که با رنگ سبز نمایش داده می‌شود به معنای کیفیت هوای سالم و بدون ریسک سلامتی برای افراد است. مقدار AQI در این شرایط عددی بین 0 تا 50 می باشد.

هوای قابل قبول

اگر مقدار AQI بین 51 تا 100 باشد یعنی کیفیت هوا در سطح قابل قبول است. در این شرایط با وجود آلودگی کم هوا ممکن است در افرادی که دارای مشکلات تنفسی هستند یا به ذرات معلق، ازون و دی اکسید نیتروژن حساسیت دارند علائم تنفسی مشاهده شود. سطح قابل قبول هوا با رنگ زرد نشان داده می‌شوند.

هوای ناسالم (برای گروه های حساس)

اگر مقدار AQI بین عدد 101 تا 150 باشد، به آن وضعیت نارنجی یا ناسالم (برای گروه های حساس) گفته می‌شود. این وضعیت هوا هم برای عموم مردم خطرناک نیست اما افرادی (همچون بیماران مبتلا به آسم) که عضو گروه حساس جامعه هستند، احتمالا تحت تاثیر قرار می گیرند.

هوای ناسالم

وضعیت ناسالم با رنگ قرمز نشان داده می‌شود و مقدار AQI در چنین شرایطی بین 151 تا 200 است. تمام افراد جامعه می توانند در وضعیت ناسالم هوا ناهنجاری هایی را در تنفس خود تجربه کنند اما گروه های حساس جامعه لازم است که این وضعیت را خیلی جدی بگیرند و از فعالیت های غیرضروری بیرون از خانه اجتناب کنند.

هوای بسیار ناسالم

مقدار AQI در وضعیت هوای بسیار ناسالم بین 201 تا 300 است و با رنگ بنفش نشان داده می‌شود. در این شرایط وضعیت آلودگی هوا برای همه افراد جامعه تهدید کننده است و ممکن است بسیاری از مردم اثرات بهداشتی خاصی را تجربه کنند. برای خرید بهترین کولر گازی های ایرانی و خارجی به سایت های مرجع فروشنده مراجعه نمایید.

هوای خطرناک

مقدار AQI بالای 300 به معنای وضعیت هوای خطرناک است که با رنگ قهوه ای نشان داده می‌شود. این شرایط هشداری خیلی جدی برای تمام افراد به شمار می آید و هرکسی ممکن است علائم تنفسی مثل تنگی نفس را تجربه کند.