کولرهای گازی یا اسپلیت و داکت اسپلیت ها دو مورد از سیستم های تهویه مطبوع مستقل و رایج هستند که مقایسه تفاوت های آن ها مثل موضوع هزینه مصرف برق، از جمله سوالات متداول مشتریان هنگام خرید است. از این رو موضوع مهمی که درباره مقایسه این دو دستگاه وجود دارد، میزان مصرف انرژی آن ها نسبت به یکدیگر است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

مصرف برق داکت اسپلیت بیش تر است یا کولر گازی؟

همانطور که می دانید داکت اسپلیت در واقع همان کولر گازی است، با این تفاوت که یونیت‌ داخلی آن به جای اینکه به صورت روکار روی دیوار و یا سقف نصب شود، به شکل توکار داخل سقف کاذب نصب می‌ گردد. البته انواع دیگری از اسپلیت مثل کولر گازی ایستاده، پنجره ای و پرتابل نیز وجود دارند که به صورت ایستاده در مکان دلخواه قرار می گیرند و شما در صورت تمایل می توانید اقدام به خرید آنها کنید. توجه کنید که قیمت کولر گازی پنجره ای و پرتابل پایین تر از سایر انواع اسپلیت است. در مجموع میزان مصرف برق دو دستگاه اسپلیت و داکت اسپلیت در ظرفیت و مدت کارکرد مشابه هم تفاوت زیادی با هم ندارند، اما معمولا داکت اسپلیت با ظرفیت های بالاتر می تواند متراژ بیش تری را نسبت به اسپلیت دیواری خنک کند و همچنین نصب و استفاده از آن برای فضاهای بزرگ، به صرفه تر از نصب چندین دستگاه اسپلیت کوچک یا متوسط می باشد.

مقایسه هزینه برق کولر گازی و داکت اسپلیت 

واضح است که هر دو نوع دستگاه کولر گازی و داکت اسپلیت با ظرفیت های یکسان، میزان مصرف برق یکسانی نیز دارند، اما این احتمال که قبض برق های متفاوتی در شرایط یکسان داشته باشید نیز وجود دارد. علت این موضوع را می توان در قالب مثال زیر مطرح کرد:
برای نمونه اگر یک واحد 90 متری دو خوابه در شرایط آب و هوایی تهران را تصور کنید، به 2 عدد اسپلیت 9000 برای دو اتاق خواب و یک اسپلیت 24000 برای سالن نیاز خواهید داشت. اما اگر یک دستگاه داکت اسپلیت 36000 برای این واحد تصور کنیم، با توجه به عدم بهره برداری هم زمان از فضاها، میزان برودت کمتری برای این واحد کافی است و داکت اسپلیت 36000 به جای چند اسپلیت دیواری گفته شده از برندهای مختلف برای آن مناسب است. برای هزینه اولیه اسپلیت های برندهای مختلف مثل قیمت کولر گازی ایران رادیاتور برای شما مهم است، می توانید به سایت های مرجعی مثل دماتجهیز مراجعه کنید.
 در حقیقت کاهش ظرفیت داکت اسپلیت منجر به کاهش مصرف انرژی شده و کاهش تعداد یونیت‌ها نیز باعث کاهش دفعات استارت و استپ و در نهایت کاهش مصرف برق می شود. همچنین اگر متراژ و ساختار واحد مورد نظر شما به طوری باشد (مثلاً بالای 150 متر) که از یک داکت اسپلیت برای سالن و هال و از داکت اسپلیت دوم نیز برای فضای اتاق خواب ها بصورت مجزّا استفاده کنید، مشکل اتاق‌های خواب با یک دستگاه واحد برطرف می شود. از این رو می توان نتیجه گرفت که مصرف برق کولر گازی و داکت اسپلیت بر اساس متراژ، کاربری، ظرفیت، نحوه و زمان های بهره برداری آن ها تا حدودی با هم فرق دارد.