هر سیستم تبریدی که آب خنک تولید کند در صنعت تهویه مطبوع، چیلر نامیده می شود. چیلرها بر اساس اصول تبرید تراکمی یا جذبی کار می­کنند. چیلر تراکمی از انرژی الکترومکانیکی برای راه­ اندازی سیکل سرمایش استفاده می ­کند، اما چیلر جذبی برای فرآیند سرمایش در سیکل تبرید از حرارت استفاده می کند. سیستم چیلرها تراکمی شامل 4 جزء اصلی کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط است. در این مقاله به بررسی انواع کمپرسور در چیلرهای تراکمی می پردازیم.

انواع چیلر تراکمی

کمپرسور مهم­ ترین جزء هر چیلر تراکمی است و دسته ­بندی چیلرهای تراکمی نیز معمولا بر اساس نوع کمپرسور آن­ ها صورت می­ گیرد که عبارتند از:

  • چیلر رفت و برگشتی
  •  چیلر اسکرال
  • چیلر اسکرو
  • چیلر سانتریفیوژ

همچنین چیلرها از نظر عملکرد به دو دسته چیلر آبی تراکمی و چیلر هوایی تراکمی تقسیم می شوند.

انواع کمپرسورها در چیلر تراکمی

بیشتر سیستم­ های مبرد سرمایشی از خنک­کننده­ های خانگی هوا تا چیلرهای بزرگ صنعتی و تجاری، از فرآیند تبرید معروف به سیکل تراکمی استفاده می کنند. در قلب هر سیکل تبرید تراکمی، کمپرسور قرار دارد و دو وظیفه آن عبارتند از:

  • متراکم کردن مبرد گازی در سیستم برای چگالش و تبدیل مجدد آن به مایع و جذب حرارت از هوا یا آبی که خنک می­ شود
  • پمپ کردن مبرد مایع در سیستم سرمایش

سیستم ­های تبرید و خنک ­کننده ظرفیت یکسانی ندارند، از این رو چیلرها بر اساس نوع کمپرسور طبقه ­بندی می­ شوند:

1) کمپرسور جابجایی مثبت

2) کمپرسور دینامیک

هر کدام از این کمپرسورها از روش خاص و حتی جدیدی برای افزایش فشار بخار مبرد استفاده می ­کنند که به شرح زیرند:

  • کمپرسورهای جابجایی مثبت، مبرد تبخیر شده را به صورت مکانیکی را تا فشار بالاتر و حجم کمتر متراکم می ­کنند و به انواع رفت و برگشتی یا سیلندری و پیستونی، روتاری و اسکرال یا حلزونی تقسیم می ­شوند. این کمپرسورها در سرعت ثابت، حجم گاز ثابتی را منتقل می­ کنند.
  • کمپرسورهای دینامیک، فشار مبرد تبخیر شده را از طریق انرژی جنبشی اعمال شده توسط یک پروانه چرخان بالا می برند. کمپرسور سانتریفیوژ که امروزه در ظرفیت ­های بالای آن مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است، یک کمپرسور دینامیک است و از نوع جابجایی ثابت نمی باشد.

بررسی عمر مفید چیلرهای تراکمی

پس از خرید چیلر هوایی یا آبی تراکمی باید به عمر مفید آن توجه کنید. عمر مفید چیلر یک بازه زمانی است که چیلر در آن بازه برای مصرف ­کننده قابل استفاده است و پس از اتمام آن دچار استهلاک شده و انتظار می ­رود که دیگر از نظر فیزیکی قابل مصرف نباشد. در واقع هنگامی که فعالیت و نگهداری یک بخش از تجهیزات از جایگزین کردن آن هزینه بیشتری داشاه باشد، عمر مفید ان به پایان رسیده است. عمر مفید چیلرهای دارای کمپرسور رفت و برگشتی 15 سال استاما چیلرهای دارای کمپرسورهای دوار و سانتریفیوژ عمر مفید 25 ساله دارند.