هواساز دستگاهی برای تامین هوای سالم و مطبوع است که میزان دما و رطوبت را در مراکز بزرگ، بیمارستان‌ها، ادارات و ... به طور مناسب تنظیم می کند.

مقایسه هواساز هایژنیک و معمولی

هواساز هایژنیک و عادی در مواردی مانند نوع فیلتراسیون، نوع کاربری، جنس بدنه دستگاه، میزان آب بندی، فن والکتروموتور و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله به بررسی این تفاوت ها می پردازیم.

قیمت هواساز

از تفاوت های دیگر بین هواساز هایژنیک و معمولی، قیمت هواساز هاست. هواسازهای هایژنیک به علت دارا بودن امکانات پیشرفته تری مثل فیلترهای مختلف، سنسورهای دما، فشار و رطوبت، موتور قوی تر، جنس و روکش بدنه و کویل ها و ... قیمت بالاتری نسبت به مدل های معمولی دارند.

نوع فیلتراسیون هواساز

یکی از مهم ترین تفاوت های هواساز هایژنیک و معمولی، نوع فیلتر به کار رفته در هر یک از آنهاست. در هواساز هایژنیک از فیلترهای مختلفی مثل فیلتر کیسه ای، هپا و یا اولپا استفاده می شود که می توانند تمام میکروارگانیسم های معلق در هوا را جذب کنند. اما در هواساز معمولی از فیلترهای آلومینیومی و گاهی نیز از فیلترهای کیسه ای قابل شستشو استفاده می شود که امکان جذب میکروارگانیسم ها را ندارند و فقط ذرات ریزی مثل گرد و غبار را جذب می کنند. به همین دلیل از هواساز هایژنیک در مکان های حساس مثل بیمارستان و آزمایشگاه استفاده می شود که به هوای استریل، خالی از میکروب و سایر ذرات معلق نیاز است. 

نوع کاربری هواساز

هواساز هایژنیک در مکان های حساسی همچون بیمارستان ها، کارخانه های داروسازی، صنایع غذایی و... که به هوای استریل نیاز دارند، استفاده می شود. اما هواسازهای معمولی برای استفاده در ساختمان های مسکونی و تجاری، پاساژها، سوله ها، باشگاه ها و مواردی از این قبیل مناسب هستند.

جنس بدنه و میزان آب بندی هواساز

از آنجایی که استیل، جلوی رشد میکروارگانیسم ها را می گیرد، در ساخت بدنه و روکش های داخلی هواسازهای هایژنیک، از ورق استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ استفاده می شود. بدین ترتیب از تشکیل رسوبات و در نتیجه رشد میکروارگانیسم ها جلوگیری می شود.
همچنین در هواساز هایژنیک تمام سطوح داخلی دستگاه با استفاده از روکش سیلیکونی ضد آب پوشش داده می شوند. این نوع پوشش مانع از نفوذ رطوبت به هواساز می شود. علاوه بر این موارد، کویل هواسازهای هایژنیک دارای روکش هیدروفیلیک هستند که خاصیت آنتی باکتریال دارد و مانع از رشد و تکثیر میکروب ها می شود. توجه کنید که با توجه به نوع کاربری و هدف خود از تهویه مطبوع، می توانید اقدام به خرید چیلر، مینی چیلر و سایر تجهیزات این حوزه نیز کنید.

فن و الکتروموتور هواساز

ظرفیت هوادهی در هواسازها بستگی به قدرت فن و الکتروموتور آنها دارد. از آنجایی که هواساز هایژنیک وظیفه تامین هوای پاک در محیط های حساس را به عهده دارد و برای عبور هوا از فیلترهای متعدد به فشار هوای بالایی نیاز است، در این دستگاه ها از الکتروموتورهای پرقدرت (با فشار استاتیکی بالا) استفاده می شود.