برج خنک کننده مکعبی یکی از تجهیزات خنک کننده است که با گردش آب درون دستگاه و عمل تبخیر آب و انتقال حرارت، باعث کاهش دمای آب می شود. این دستگاه ها کاربرد های زیادی در صنایع مختلف دارند. در این مقاله به بررسی کاربردهای برج خنک کننده در صنعت می پردازیم.

کاربرد برج خنک کننده در صنعت

برج خنک کننده کاربردهای مختلفی در صنعت دارد که مهم ترین آنها عبارتند از: صنایع پتروشیمی، نفت وگاز، تولید دارو، رنگ سازی، ذوب فلزات، کارخانجات شیمایی و هر صنعت دیگری که در پروسه تولید محصول نیاز به آب خنک در چرخه داشته باشد.

کاربرد برج خنک کننده در صنعت چوب و نئوپان

برای اطلاع از کاربرد برج خنک کننده در صنعت چوب و نئوپان ابتدا باید بدانید که چسب یکی از متریال اصلی مورد استفاده در تولید نئوپان است. این چسب طی یک فرآیند شیمیایی با افزایش شدید دما روبرو می‌شود؛ در نتیجه خنک سازی کوره چسب در صنایع نئوپان سازی از مهم ترین وظایف برج خنک کننده محسوب می شود. نکته قابل توجه در طراحی برج خنک کننده در این صنعت، انتخاب درست ظرفیت دستگاه است که باید متناسب با اندازه دقیق ظرفیت تولید چسب محاسبه گردد.

کاربرد برج خنک کننده در صنعت تزریق پلاستیک

از آنجایی که صنایع تزریق پلاستیک از مهم ترین صنایع تولید قطعات پلیمری و پلاستیکی در دنیا به شمار می آیند، استفاده از برج خنک کننده در این صنایع به عنوان یکی از تجهیزات اصلی در تمام فرایند محسوب می شود. نحوه این فرایند بدین شکل است که مواد اولیه با فشار به داخل قالب هایی با دمای بسیار بالا و از پیش تعیین شده تزریق می شوند و بعد از اتمام مراحل قالب گیری، دمای قالب باید کاهش یافته و خنک شود. همچنین در این مرحله آب خنک از برج خنک کننده وارد این قالب ها شده و با پایین آوردن دمای آن منجر به خنک سازی آن می گردد. توجه کنید که می توانید در صورت نیاز اقدام به خرید کولر گازی هایسنس و سایر برندها از مراجع معتبر نمایید.

کاربرد برج خنک کننده در صنایع غذایی

از آنجایی که در فرایند تولید مواد غذایی مثل تولید پنیر، ماست، روغن خوراکی، رب، انواع نوشیدنی و.... از فرایند گرما دادن و گرما گیری از محصول استفاده می شود، استفاده از برج خنک کننده در این صنایع نیز کاربردهای فراوانی دارد و مانند موارد فوق در مرحله گرماگیری در چرخه تولید محصول که یکی از بخش های اصلی فرایند تولید است، از برج خنک کننده استفاده می شود. به طوری که آب خنک از برج خنک کننده وارد مبدل هایی از پیش تعیین شده می شود و دما در فرایند تولید محصول را کاهش می دهد.