فروشگاه ها و مغازه ها از جمله اماکنی هستند که روزانه افراد زیادی به آنها مراجعه می‌کنند. از این رو لازم است در ایام گرم سال و به خصوص فصل تابستان، دمای هوا در این اماکن به طوری باشد که علاوه بر نگهداری بهتر محصولات، آسایش مراجعین و فروشندگان نیز تأمین شود. از جمله تجهیزات رایجی که برای خنک کردن این محیط ها استفاده می شود، کولر گازی و اسپلیت است.

کولر گازی و اسپلیت ها در انواع مختلف با ظرفیت ها و ابعاد متنوعی تولید می‌شوند. تنوع مدل های کولر گازی این امکان را به متقاضیان می‌دهد که با توجه به بودجه خرید، متراژ و کاربری محیط، فضای نصب و... کولر گازی مناسب برای مغازه یا فروشگاه خود را انتخاب کنند؛ در ادامه انواع کولر گازی مناسب برای مغازه ها و فروشگاه ها را شرح می دهیم.

کدام‌‌ یک از مدل های کولر گازی برای مغازه و فروشگاه مناسب است؟

برای انتخاب کولر گازی مناسب برای مغازه و فروشگاه لازم است که پارامترهایی همچون متراژ، موقعیت واحد (همکف، طبقات وسط، طبقه زیر پشت بام)، ارتفاع سقف، میزان تابش نور خورشید از طریق شیشه ها و... در نظر گرفته شوند. سپس با توجه به این شرایط می‌توان انواع مدل های کولر گازی و اسپلیت ها را بررسی نمود.

کولر گازی پرتابل

با توجه به اینکه توان سرمایشی کولر گازی های پرتابل (قابل حمل) که معمولاً با ظرفیت 12000 یا 14000 (BTU/hr) تولید می‌شوند و همچنین نیاز آن به اتصال لوله ای برای خارج کردن گرمای محیط، از این دستگاه بیشتر در مکان هایی مثل اتاق خواب استفاده می‌شود. از این رو خرید کولر گازی پرتابل برای مغازه ها و فروشگاه ها گزینه مناسبی نیست؛ اما اگر فروشگاه شما در یک پاساژ با سیستم سرمایش ضعیف واقع شده است و به سرمایش کمکی در فصل تابستان نیاز دارید، می‌توانید برای مغازه های کوچک و متوسط از کولر گازی پرتابل به عنوان سرمایش کمکی استفاده کنید.

کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای همانطور که از نامش مشخص است در لبه پنجره نصب می‌گردد. به این صورت که قسمت جلوی کولر گازی داخل محیط و بخش انتهایی آن بیرون از محیط قرار می‌گیرد؛ به علت یکپارچه بودن کولر گازی پنجره ای و نحوه نصب آن، امکان تعبیه کمپرسور با ظرفیت بالا در این دستگاه وجود ندارد. همچنین کولر گازی پنجره ای معمولاً در ظرفیت های 9000 تا 24000 تولید می‌شود. بنابراین خرید کولر گازی پنجره ای نیز به علت نحوه نصب و ظرفیت سرمایشی محدود آن، معمولاً گزینه مناسبی برای استفاده در مکان های پر ترددی همچون مغازه ها و فروشگاه ها نیست.